Δεν είναι κάτι συνηθισμένο για το Art Space Pythagorion να φιλοξενεί μια έκθεση αρχαιολογικού χαρακτήρα. Οσοι, εδώ και περίπου 10 χρόνια, περνούν την είσοδό του για να επισκεφθούν την έκθεση που διοργανώνει το Ιδρυμα Schwarz κάθε καλοκαίρι, περιμένουν να «συναντήσουν» εικαστικούς δημιουργούς.
Η έκθεση «Bridging Cultures – Γεφυρώνοντας Πολιτισμούς», που ξεκινάει τον Ιούλιο, πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Γερμανικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο Αθηνών (DAI) με αφορμή τη συμπλήρωση μιας εκατονταετίας αρχαιολογικών ερευνών του ινστιτούτου στο νησί.
«Η έκθεση έχει σχεδιαστεί για να απευθύνεται όχι μόνο σε μελετητές αλλά και στο ευρύτερο κοινό, και αποτελεί ένα είδος ανταπόδοσης από το Γερμανικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο στους κατοίκους της Σάμου, στους επισκέπτες αλλά και στην ελληνική πολιτεία έπειτα από έναν αιώνα απρόσκοπτης έρευνας στο νησί», λέει στην «Κ» ο Γιαν-Μαρκ Χένκε, επικεφαλής της ανασκαφής στη Σάμο για το Γερμανικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο και υπεύθυνος για την επιμέλεια της έκθεσης.
Με αυτό το σκεπτικό, η έκθεση «Bridging Cultures» συνδυάζει ενημερωτικά κείμενα με εντυπωσιακό οπτικό υλικό. Πολλά από τα αντικείμενα που συμπεριλαμβάνονται στα εκθέματα παρουσιάζονται ήδη στο αρχαιολογικό μουσείο στο Βαθύ, συνεπώς είναι προσιτά στο κοινό. Στόχος είναι να γίνουν περισσότερο γνωστά, πλαισιωμένα με απλά επεξηγηματικά κείμενα που μεταδίδουν την ιστορική σημασία τους και αντανακλούν τις ποικίλες πολιτιστικές ανταλλαγές μεταξύ της Σάμου και της Ανατολικής και Δυτικής Μεσογείου στην αρχαιότητα.
Με αυτό το σκεπτικό, η έκθεση «Bridging Cultures» συνδυάζει ενημερωτικά κείμενα με εντυπωσιακό οπτικό υλικό. Πολλά από τα αντικείμενα που συμπεριλαμβάνονται στα εκθέματα παρουσιάζονται ήδη στο αρχαιολογικό μουσείο στο Βαθύ, συνεπώς είναι προσιτά στο κοινό. Στόχος είναι να γίνουν περισσότερο γνωστά, πλαισιωμένα με απλά επεξηγηματικά κείμενα που μεταδίδουν την ιστορική σημασία τους και αντανακλούν τις ποικίλες πολιτιστικές ανταλλαγές μεταξύ της Σάμου και της Ανατολικής και Δυτικής Μεσογείου στην αρχαιότητα.
«Αυτό το γεωγραφικό πλεονέκτημα διευκόλυνε την ταχεία μετάδοση νέων τεχνολογιών, καλλιτεχνικών ιδεών και τεχνικών οικοδόμησης, όπως η υιοθέτηση του αιγυπτιακού πήχυ και η εφαρμογή εξελιγμένων συστημάτων θεμελίωσης στην κατασκευή ναών. Το άνοιγμα του νησιού στις εξωτερικές επιρροές αποτέλεσε βασική παράμετρο για την επίτευξη της αρχιτεκτονικής καινοτομίας και της καλλιτεχνικής άνθησης του νησιού», μας λέει ο αρχαιολόγος.
Η έκθεση αναδεικνύει το Ηραίο ως καθρέφτη της κοινωνικοπολιτισμικής εξέλιξης της σαμιακής κοινότητας, αποκαλύπτοντας πώς η ταυτότητά της διαμορφώθηκε μέσω αλληλεπιδράσεων, ενσωματώσεων και δημιουργικών ανασχηματισμών. «Αν και οι ανασκαφές δεν οδήγησαν σε εντελώς νέα δεδομένα στην αρχαιολογική θεωρία, έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην εμβάθυνση της κατανόησης της αρχαϊκής Ελλάδας, αυτό που θα μπορούσε κανείς να αποκαλέσει “Ελλάδα εν τη γενέσει”, και προώθησαν σημαντικά τη μελέτη των αρχαίων λατρευτικών πρακτικών και των ιερών. Οι αρχαιολογικές ανακαλύψεις συνεχίζουν να επηρεάζουν την έρευνα μέχρι τις μέρες μας», λέει ο κ. Χένκε.
Εντυπωσιακά είναι τα πολυάριθμα ξύλινα αντικείμενα που ήρθαν στο φως στο ιερό, τα οποία σπάνια επιβιώνουν σε άλλα αρχαιολογικά περιβάλλοντα, αλλά και η πλούσια συλλογή εισαγόμενων αντικειμένων ως προσφορών στη θεά από την Ανατολική Μεσόγειο. Ο μνημειακός κούρος είναι ένα άλλο σημείο αναφοράς – η καλλιτεχνική και τεχνική εκλέπτυνσή του παρέχει ανεκτίμητες πληροφορίες για την εξέλιξη της πρώιμης ελληνικής γλυπτικής και τις επιρροές που δέχθηκε. Οι ανακαλύψεις αυτές, ενώ δεν ανατρέπουν τις υπάρχουσες αφηγήσεις, τις έχουν αναμφισβήτητα εμπλουτίσει.
Πηγή: kathimerini.gr
Ρεπορτάζ: Μάρω Βασιλειάδου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου