Συγκεκριμένα, όπως η Κυβέρνηση αναγράφει στην Αιτιολογική Έκθεση, «προβλέπεται ότι αρμόδιοι φορείς για την παραχώρηση είναι το Δημόσιο και η ΕΤΑΔ. Η ρύθμιση ΔΕΝ προβλέπει την παραχώρηση από το Δημόσιο ΣΕ ΔΗΜΟΥΣ, ώστε αυτοί να προβαίνουν σε περαιτέρω παραχώρηση, ΟΠΩΣ ΙΣΧΥΕ υπό το καθεστώς του ν. 2971/2001 αλλά ορίζεται η απευθείας παραχώρηση από τους ανωτέρω φορείς (= το Υπουργείο ή την ΕΤΑΔ). Συγκεκριμένα, στη σύμβαση παραχώρησης το Ελληνικό Δημόσιο εκπροσωπείται από την Κτηματική Υπηρεσία, που είναι συνεπώς ο αντισυμβαλλόμενος του παραχωρησιούχου στη σύμβαση παραχώρησης του άρθρου 9. Διατηρείται, ωστόσο, προς όφελος των Δήμων η ρύθμιση του ν. 2971/2001 σύμφωνα με την οποία οι Δήμοι λαμβάνουν το εξήντα τοις εκατό (60%) επί του ανταλλάγματος της παραχώρησης απλής χρήσης. Διευκρινίζεται, όμως, ότι συμψηφισμοί με το αντάλλαγμα της παραχώρησης που κάνει ο παραχωρησιούχος στις περιπτώσεις που εκπληρώνει υποχρεώσεις των Δήμων, ΚΑΤΑΛΟΓΙΖΟΝΤΑΙ στο αντάλλαγμα που αποδίδεται στον Δήμο».
Και μην νομίσει κανείς ότι αφαιρείται μεν η αρμοδιότητα των Δήμων να παραχωρούν τις παραλίες, αλλά τουλάχιστον τους δίνουν δικαίωμα να αποφασίζουν ποιες παραλίες θα παραχωρηθούν. Προφανώς όχι. Το Άρθρο 9 ξεκάθαρα αναγράφει ότι η γνώμη των Δήμωνγια το ποιες παραλίες θα παραχωρηθούν είναι “σκέτη” απλή γνώμη, όχι σύμφωνη γνώμη, δηλαδή (για τους μη νομικούς) δεν δεσμεύεικανέναν.
Με απλά λόγια, σε μια φράση, στο νέο πλαίσιο η Κυβέρνηση υπερσυγκεντρωτικά θα αποφασίζει και θα διατάσσει όπως “γουστάρει”. Πως λέμε αποκέντρωση; Καμία σχέση.
Να σημειώσουμε και ότι στο αρ.14 η Κυβέρνηση ορίζει ποιες υποχρεώσεις θα έχουν οι Δήμοι, ενώ δημοτικές υποχρεώσεις περιλαμβάνονται και στο αρ.18 και διάσπαρτα σε άλλα άρθρα, γιατί προφανώς κατά το νομοθέτη η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν είναι άξια να αποφασίζει για τις παραλίες κάθε τοπικής κοινωνίας, αλλά τους είναι χρήσιμη για να κάνει τη “λάντζα” και να μαζεύει τα “απόνερα”της όλης ιστορίας.
Δεν είναι, όμως, μόνο η αυτοδιοικητική προσέγγιση του Νομοσχεδίου που εγείρει προβληματισμό, αλλά και η περιβαλλοντική ανάγνωσή του, εν συγκρίσει με τον ν.2971/2001 ως διαδοχικά τροποποιήθηκε και ισχύει. Στο άρθρο 3, όπως επίσης διαβάζουμε στην Αιτιολογική Έκθεση, «ειδικά ως προς την παραλία, καταργείται η πρόβλεψη για ελάχιστο πλάτος τριάντα (30) μέτρων».
Ιστορικά αυτοδιοικητικά “συγχωροχάρτια” βεβαίως δεν υπάρχουν, οπότε κανείς δεν μπορεί να ξεχάσει ότι ο δρόμος για το “ξήλωμα” του αυτοδιοικητικού πλαισίου για τον αιγιαλό άρχισε σταδιακά να ανοίγει επί ΣΥΡΙΖΑ. Μπορείτε να θυμηθείτε, για παράδειγμα, πως η Παράταξη «Αυτοδιοικητικό Κίνημα» στην ΚΕΔΕ είχε εγκαίρως κρούσει τον “κώδωνα του κινδύνου” για τους σχετικούς σχεδιασμούς της Κυβέρνησης του κ. Τσίπρα ήδη από το (μακρινό πλέον) 2018 https://www.airetos.gr/ekselikseis-sto-thesmiko-plaisio-gia-ti-xrisi-kai-paraxorisi-aigialoy-kai-paralias.aspx , ενώ από το 2016 σε Ανακοίνωσή της, τεκμηρίωνε «τον διακαή πόθο του Υπ. Οικονομικών για ενίσχυση του συγκεντρωτικού ρόλου του εις βάρος της Αυτοδιοίκησης».
(Υ.Γ. Κάποιος να πει στο νομοθέτη να διορθώσει το λάθος στο β’ εδάφιο της παρ.3 του άρθρου 7, εκεί που γράφει «οι συμψηφισμοί των περ. β’ και θ’ της παρ. 3 του άρθρου 9 μειώνουν ισόποσα το αντάλλαγμα που αποδίδεται στον οικείο Δήμο», εννοεί «οι συμψηφισμοί των περ. β’ και θ’ της παρ. 3 του άρθρου 8 ...». Το άρθρο 9 δεν έχει περιπτώσεις β’ και θ’. Άραγε, εκεί στο Υπουργικό Συμβούλιο που πέρασε το Νομοσχέδιο, δεν το διάβασε κανείς; Θα μας πείτε, ποιος να νοιαστεί για το σε ποιες περιπτώσεις θα μειώνονται τα λεφτά που λαμβάνουν οι Δήμοι ... )
Ο AIRETOS.GR το επόμενο διάστημα θα σας ενημερώνει για τις εξελίξεις στο θέμα που “καίει” όλους τους παραθαλάσσιους και νησιωτικούς Δήμους της Χώρας. Και βεβαίως θα παρουσιάσει το Νομοσχέδιο όταν κατατεθεί στη Βουλή με την υπογραφή και του -αρμόδιου για τους Δήμους- Υπουργείου Εσωτερικών.
Μπορείτε να δείτε το Νομοσχέδιο και την Αιτιολογική Έκθεση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου