31 Μαΐ 2013

"Η αποχώρηση και πώληση πλοίων φαίνεται επιβεβλημένη"

Η πτώση της επιβατικής κίνησης στην ακτοπλοΐα, αλλά και οι μεγάλες αυξήσεις των τιμών των καυσίμων, όπως και οι στρεβλώσεις από την διαχρονική παρέμβαση του κράτους έχει σαν αποτέλεσμα την ανάγκη προσαρμογής του ακτοπλοϊκού στόλου στα νέα δεδομένα. Αυτό επισημαίνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, κ. Μιχάλης Σακέλλης, υπογραμμίζοντας πως υπάρχουν γραμμές όπου τα πλοία εκτελούν το 50% των δρομολογίων, που έχουν τη δυνατότητα να εκτελούν, ενώ σε άλλες η πληρότητα των πλοίων είναι εξαιρετικά χαμηλή, λόγω της εκτέλεσης δρομολογίων χωρίς να υπάρχουν οι αντίστοιχες συγκοινωνιακές ανάγκες. «Δεν κατανοούμε την ανάγκη δύο λιμανιών, π.χ στην Κάρπαθο, στην Αμοργό, στην Ικαρία, στη Σάμο και σε άλλα νησιά, όπου τα πλοία αναγκάζονται να εκτελούν δρομολόγια αντί του ΚΤΕΛ», καυτηρίασε ο πρόεδρος της ένωσης των ακτοπλόων στο διεθνές συνέδριο για το Θαλάσσιο Τουρισμό "Poseidonia Sea Tourism Forum", που γίνεται αυτές τις ημέρες στην Αθήνα.

«Η αποχώρηση και η πώληση πλοίων φαίνεται επιβεβλημένη» ανέφερε χαρακτηριστικά μιλώντας ενώπιον εγχώριου και διεθνούς ακροατηρίου επιχειρηματιών και παραγόντων του κλάδου και της κυβέρνησης στα πλαίσια του διεθνούς συνεδρίου για τον Θαλάσσιο Τουρισμό Poseidonia Sea Tourism Forum που γίνεται αυτές τις ημέρες στην Αθήνα.  

 Με τις συνολικές ζημίες από το 2009 έως σήμερα να ξεπερνούν τα 900εκατομμύρια ευρώ και τις υποχρεώσεις το 1 δις. ενώ οι τράπεζες αδυνατούν να παράσχουν χρηματοδοτήσεις, οι ελληνικές ακτοπλοϊκές βρίσκονται ενώπιον της μεγαλύτερης πρόκλησης των τελευταίων δεκαετιών. Οι πωλήσει πλοίων στις οποίες αναφέρθηκε ο κ. Σακέλλης έχουν άλλωστε ξεκινήσει. Όμως οι ακτοοπλόοι προειδοποιούν: «Εάν στα επόμενα χρόνια αντιμετωπιστούν σοβαρά προβλήματα στην εξυπηρέτηση των μικρών νησιών μας ας μην απορήσουμε». Τα πλοία τα οποία εξυπηρετούν σήμερα τα νησιά μας αντιπροσωπεύουν επενδύσεις που ξεπερνούν τα 2 δισ. ευρώ και οι οποίες καλύφθηκαν με ίδια κεφάλαια και τραπεζικό δανεισμό χωρίς να επιβαρυνθεί ο Κρατικός προϋπολογισμός. Οι εξελίξεις αυτές ήταν επιβεβλημένες, απόλυτα δικαιολογημένες και μονόδρομος για την ανάπτυξη των νησιών μας αλλά και την διατήρηση της Ελληνικότητας των υπηρεσιών.
 

Η ακτοπλοΐα σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας «απέδειξε ότι μπορεί να αντέξει ποιοτικές υπηρεσίες και υψηλές επενδύσεις πλην όμως μετά το 2009 η εσωτερική κρίση, την οποία δεν ήταν δυνατόν να προβλέψουμε, είχε σαν αποτέλεσμα την μείωση της κίνησης ενώ η διεθνής κρίση τον υπερδιπλασιασμό μέσα σε μία τριετία του κόστους των καυσίμων».
 

Παράλληλα οι ναύλοι δεν επηρεάστηκαν ανοδικά μόνο από τους υψηλούς συντελεστές ΦΠΑ, 13% για τους επιβάτες και 23% για τα οχήματα, τα λιμενικά τέλη, τα οποία δυστυχώς δεν είναι ανταποδοτικά και τον επίναυλο 3% αλλά και από άλλους παράγοντες και κυρίως από την επιβολή υποχρεώσεων δημόσιας υπηρεσίας.
 

«Η εκτέλεση δρομολογίων χωρίς να εξυπηρετούν καμία συγκοινωνιακή ανάγκη, δηλαδή δρομολογίων τιμωρίας και σπατάλης καυσίμων και συναλλάγματος, όπως και οι υποχρεώσεις επάνδρωσης, είναι παράγοντες που επηρεάζουν σημαντικά τους ναύλους. Για παράδειγμα, η εκτέλεση δρομολογίων κατά την χειμερινή περίοδο από τα ταχύπλοα συνεπάγεται έξοδα για την κάλυψη των οποίων οι ναύλοι κατ’ άτομο έπρεπε να επιβαρυνθούν από 7-13 € ανάλογα με την γραμμή και το πλοίο» τονίζει.
 

Οι υποχρεωτικές εκπτώσεις επίσης επηρεάζουν τους ναύλους αρνητικά αφού το 79% των επιβατών που καταβάλλουν ολόκληρο ναύλο επιδοτεί το υπόλοιπο 21% που απολαμβάνουν εκπτώσεις 50% κατά μέσον όρο. Για την παροχή των εκπτώσεων αυτών οι επιβάτες καταβάλλουν ναύλο επιβαρυμένο κατά 11,55% σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάσθηκαν.
 

Άλλος σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει τους ναύλους είναι η ανάγκη εξυπηρέτησης δύο λιμανιών στο ίδιο νησί. «Δεν κατανοούμε την ανάγκη δύο λιμανιών πχ στην Κάρπαθο, στην Αμοργό, στην Ικαρία, στη Σάμο και σε άλλα νησιά όπου τα πλοία αναγκάζονται να εκτελούν δρομολόγια αντί του ΚΤΕΛ» καυτηρίασε ο πρόεδρος της ένωσης των ακτοπλόων. «Στις περιπτώσεις αυτές επιβαρύνεται το κόστος μεταφοράς άρα και τα εισιτήρια, επιμηκύνεται το ταξίδι ενώ σε πολλές περιπτώσεις το πλοίο αναγκάζεται να εκτελέσει λιγότερα δρομολόγια σε ακατάλληλα ωράρια με αποτέλεσμα την απώλεια σημαντικών εσόδων αλλά και προβλημάτων στην εξυπηρέτηση των νησιών».
Εν αντιθέσει με την Ελλάδα, σε όλες τις Ευρωπαϊκές Χώρες οι Θαλάσσιες συγκοινωνίες επιδοτούνται, ενώ εφαρμόζονται χαμηλοί έως μηδενικοί συντελεστές ΦΠΑ. Εκτός όμως από την άνιση μεταχείριση της Επιβατηγού Ναυτιλίας σε διεθνές επίπεδο, και στην ίδια την Ελλάδα «διαπιστώνουμε άνιση μεταχείριση, αφού ενώ κρίθηκε απαραίτητη η μείωση του ΦΠΑ στις ξενοδοχειακές υπηρεσίες και ενώ συζητείται για την εστίαση, για μία ακόμα φορά ξεχάσαμε την Ακτοπλοΐα μας. Εκτός αυτού οι χερσαίες μεταφορές στην Ελλάδα επιδοτούνται ενώ οι Ακτοπλοϊκές επιβαρύνονται» υπογράμμισε.

 

Τα δε καύσιμα επιβαρύνονται με 17 δολάρια τον τόνο για την τήρηση των λεγόμενων στρατηγικών αποθεμάτων, ποσό σαφώς μεγαλύτερο από άλλες Ευρωπαϊκές χώρες. Ο Οργανισμός Λιμένος Πατρών προχώρησε σε αυξήσεις του κόστους συλλογής στερεών και υγρών αποβλήτων που φτάνουν το 133%, το οποίο σημαίνει ότι σε κάποιες περιπτώσεις θα πρέπει να αυξηθεί ο ναύλος κατά 2 ευρώ για να καλυφθούν οι δαπάνες αυτές.
 

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε και η επισήμανση του κ. Σακέλλη ότι η επιβολή υποχρεώσεων στα Highspeed ακτοπλοϊκά για δρομολόγια και επάνδρωση την χειμερινή περίοδο κατέληξε στην απόσυρση από τις γραμμές 7 ταχυπλόων εκ των οποίων τα τρία επωλήθησαν στην συσσώρευση μεγάλων ζημιών.
 

Το πρόβλημα αυτό επιλύει πάντως νόμος που ψηφίστηκε πρόσφατα, ο οποίος δίνει δυνατότητα στα πλοία αυτά να εκτελούν δρομολόγια για 4 μήνες, γεγονός που θα ανακουφίσει τις εταιρείες από σημαντικά έξοδα χωρίς την παραμικρή επίπτωση στην εξυπηρέτηση των γραμμών.


Πηγή:www.capital.gr




Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΓΡΑΨΟΥ ΚΑΙ ΕΣΥ ΣΤΑ ALERTS ΤΟΥ ΣΑΜΙΑΚΟΥ ΒΗΜΑΤΟΣ

Δώστε μας ένα Email σας για να μαθαίνετε πρώτοι τι συμβαίνει

* indicates required