Ολοκληρώθηκαν με μεγάλη επιτυχία οι εργασίες του 2ου Θερινού Σχολείου Μαθηματικών που πραγματοποιήθηκε από 1-5 Ιουλίου στο Βαθύ και στο Καρλόβασι. Στο φετινό θερινό σχολείο υπήρξε μεγάλη συμμετοχή της εκπαιδευτικής κοινότητας καθώς σε αυτό συμμετείχαν 80 μαθητές και μαθήτριες (από δ δημοτικού έως γ γυμνασίου), 20 εκπαιδευτικοί (αθμια, βθμια και γθμια) και 10 εθελόντριες και εθελοντές.
Τεύκρος Μιχαηλίδης |
Το θερινό σχολείο ξεκίνησε την Δευτέρα 30 Ιουνίου: το πρωί, στο αμφιθέατρο του ΓΕΛ Σάμου πραγματοποιήθηκε ένα μαθηματικό εργαστήρι για εκπαιδευτικούς με τον τίτλο «Η Λογοτεχνία ως εναλλακτική πύλη εισόδου στα Μαθηματικά» με εισηγητή τον Τεύκρο Μιχαηλίδη ενώ το απόγευμα πραγματοποιήθηκε η επίσημη έναρξη του θερινού σχολείου με μια ομιλία του Τεύκρου Μιχαηλίδη στον αύλειο χώρο του ΓΑΚ Σάμου. Μετά την εμπνευσμένη ομιλία για την Τεχνητή Νοημοσύνη υπήρξε ελεύθερη συζήτηση και ο Δρ. Μιχαηλίδης απάντησε στις ερωτήσεις που του απεύθυναν οι παρευρισκόμενοι καθώς το θέμα έχει προεκτάσεις που μας επηρεάζουν όλους.
Τα «μαθήματα» ξεκίνησαν την επόμενη μέρα και αυτή τη φορά ήταν η σειρά των μικρών μαθητριών και μαθητών να απολαύσουν τον Τεύκρο Μιχαηλίδη, όχι σαν παραμυθά αλλά ως μαθηματικό Δάσκαλο! Σε μια υπέροχη διδασκαλία με τίτλο «Μετρήσεις και κατασκευές» οι μαθήτριες και μαθητές του θερινού σχολείου ασχολήθηκαν με ένα σαμιακό – Πυθαγόρειο θέμα: την απόδειξη μέσω της «ατόπου απαγωγής» της αρρητότητας του √2!
Παράλληλα όμως οι συμμετέχοντες στο θερινό σχολείο είχαν την ευκαιρία να ασχοληθούν με μια πληθώρα εξαιρετικά ενδιαφερόντων αντικειμένων που παρουσιάστηκαν: την μέθοδο Monte Carlo, την οπτική επίλυση προβλημάτων μέσω της μεθόδου του bar modelling που μετατρέπει τα μαθηματικά σε παιχνίδι παρατηρητικότητας και λογικής, την εύρεση συντεταγμένων σε έναν ναυτικό χάρτη, την εκμάθηση του προγράμματος Alice για τη δημιουργία και υλοποίηση εικονικού κόσμου με αλληλεπίδραση των άβαταρ που τον αποτελούν, τα συστήματα ελέγχου, τον μαγικό κόσμο των fractal, το πως τα Μαθηματικά μας βοηθούν να διαχειριζόμαστε χρήματα, να κατανοούμε τις προσφορές και να παίρνουμε έξυπνες οικονομικές αποφάσεις.
Οι μαθήτριες και οι μαθητές είχαν όμως και την ευκαιρία να κάνουν μαθηματικά παίζοντας καθώς έπαιξαν επιδαπέδια μαθηματικά παιχνίδια, έλυσαν χειροπιαστές σπαζοκεφαλιές και μαθηματικά ομαδικά παιχνίδια μετη χρήση τεχνικών θεάτρου και βιωματικής μάθησης. Ασχολήθηκαν και με μαθηματικά προβλήματα που προκύπτουν πάνω σε μια σκακιέρα ενώ έγιναν και κρυπτογράφοι ανταλλάσοντας μυστικά μηνύματα μεταξύ τους ενώ αναζήτησαν και βρήκαν τον θησαυρό μιας πειρατίνας που αγαπούσε τα Μαθηματικά.
Επίσης ασχολήθηκαν και με θέματα από την Ιστορία των Μαθηματικών συναντώντας την Πυθαγόρεια και την Ιωνική σχολή της αρχαιότητας και μελετώντας το «σπήλαιο» του Πλάτωνα. Σε αυτήν την θεματική μίλησαν και για τα μαθηματικά των αρχαίων Αιγυπτίων και Βαβυλωνίων αλλά και το πώς ο Θαλής κατάφερε να μετρήσει το ύψος της Πυραμίδας του Χέοπα και την απόσταση ενός πλοίου από την ακτή ενώ ταξίδεψαν στον κόσμο των Μαθηματικών μέσα από τα προβλήματα του Μικρού Ευκλείδη.
Δε θα ήταν δυνατό να μην ασχοληθούν με την κατασκευή γραφικών παραστάσεων από «ιστορίες»- βίντεο καθημερινών γεγονότων ή από μετρήσεις απλών γεγονότων ενώ έμαθαν να σχεδιάζουν τρίγωνα, τετράγωνα, κύκλους και να υπολογίζουν το εμβαδόν τους, να χρησιμοποιούν χρώματα έντονα και γραμμικά και με τη δημιουργία σχημάτων να συνθέσουν ένα δικό τους έργο παρατηρώντας κάποιους από τους διάσημους πίνακες του Κλεέ!!
Τέλος αναζήτησαν την σχέση μεταξύ των Μαθηματικών και του κινηματογράφου μέσα από πολλά παραδείγματα και αποσπάσματα από γνωστές αλλά και λιγότερο γνωστές ταινίες.
Τα παραπάνω διδάχτηκαν από 20 και πλέον εκπαιδευτικούς διαφόρων ειδικοτήτων που, σε πείσμα των καιρών και της συστηματικής απαξίωσης του ρόλου τους, ανέβαλαν τις διακοπές τους και εθελοντικά αφιέρωσαν τον χρόνο και την ενέργειά τους ώστε οι μαθήτριες και μαθητές να έρθουν σε επαφή με πολλές διαφορετικές περιοχές των Μαθηματικών μέσα από διασκεδαστικούς και παιχνιδιάρικους τρόπους, κάτι που δύσκολα μπορεί να γίνει στα πλαίσια ενός αναλυτικού προγράμματος σπουδών.
Ευχαριστίες
«Ευχαριστούμε θερμά τους: Τεύκρο Μιχαηλίδη (Μετρήσεις και κατασκευές), Βασίλη Τάτση (Εισαγωγή στη Μέθοδο Monte Carlo: από τον Πειραματισμό στην Υπολογιστική Λογική), Καλησπέρη Δήμητρα (Η Μπάρμπαρα και οι Μπάρες της Λύσης!), Κουλούρη Αμαλία (Γεωγραφικές Συντεταγμένες και εύρεση στίγματος στο ναυτικό χάρτη), Χατζηαγγέλου Ειρήνη (Δημιουργία εικονικών κόσμων και άβαταρ), Αίαντα Τάτση, Ερμή Τάτση και Πισσάκη Δημήτρη (Πώς τα Μαθηματικά Ελέγχουν τον Κόσμο: Μια Εισαγωγή στα Συστήματα Ελέγχου & Ο Μαγικός κόσμος των fractals), Σακελλάρη Στέλλα (Επιδαπέδια μαθηματικά, γρίφοι στο πόδι, σπαζοκεφαλιές σταυροπόδι), Κρητικού Βασιλική (Μαθηματικά + Οικονομικά = Έξυπνες Αποφάσεις!), Τίνα Ζορμπαλά (Σχολές στην Αρχαιότητα: Ιωνική και Πυθαγόρεια - Θαλής και Πυθαγόρας & «Σπήλαιο» και Πλάτωνας), Φισφή Αλεξία & Φισφή Άννα – Μαρία (Τρίγωνο + τετράγωνο + Κύκλος= Τέχνη-Ανακαλύπτοντας τον φανταστικό κόσμο του Πάουλ Κλεέ), Ελπινίκη Δεμερτζή (Κάνοντας γραφικές παραστάσεις ιστοριών), Οριάνου Σμαράγδα (Πες το με… Αριθμούς!), Πετρονικολού Πηνελόπη & Βασίλη Ντάγκα (Μικρός Ευκλείδης – Μεγάλες Ιδέες), Παπασαλούρο Ανδρέα (Μαθηματικά και Κινηματογράφος), Νίκο Ροκοπάνο (Μαθηματικά στην … σκακιέρα!), Ζάχαρη Χρύσα (Τα γρήγορα ψηφία), Στέργου Κυριακή (Τι σου είναι τα Μαθηματικά;! Θαλής ο Μιλήσιος, η Πυραμίδα και το Πλοίο & Κυνήγι του Θησαυρού μιας πειρατίνας που αγαπούσε τα Μαθηματικά).
«Ευχαριστούμε θερμά τους: Τεύκρο Μιχαηλίδη (Μετρήσεις και κατασκευές), Βασίλη Τάτση (Εισαγωγή στη Μέθοδο Monte Carlo: από τον Πειραματισμό στην Υπολογιστική Λογική), Καλησπέρη Δήμητρα (Η Μπάρμπαρα και οι Μπάρες της Λύσης!), Κουλούρη Αμαλία (Γεωγραφικές Συντεταγμένες και εύρεση στίγματος στο ναυτικό χάρτη), Χατζηαγγέλου Ειρήνη (Δημιουργία εικονικών κόσμων και άβαταρ), Αίαντα Τάτση, Ερμή Τάτση και Πισσάκη Δημήτρη (Πώς τα Μαθηματικά Ελέγχουν τον Κόσμο: Μια Εισαγωγή στα Συστήματα Ελέγχου & Ο Μαγικός κόσμος των fractals), Σακελλάρη Στέλλα (Επιδαπέδια μαθηματικά, γρίφοι στο πόδι, σπαζοκεφαλιές σταυροπόδι), Κρητικού Βασιλική (Μαθηματικά + Οικονομικά = Έξυπνες Αποφάσεις!), Τίνα Ζορμπαλά (Σχολές στην Αρχαιότητα: Ιωνική και Πυθαγόρεια - Θαλής και Πυθαγόρας & «Σπήλαιο» και Πλάτωνας), Φισφή Αλεξία & Φισφή Άννα – Μαρία (Τρίγωνο + τετράγωνο + Κύκλος= Τέχνη-Ανακαλύπτοντας τον φανταστικό κόσμο του Πάουλ Κλεέ), Ελπινίκη Δεμερτζή (Κάνοντας γραφικές παραστάσεις ιστοριών), Οριάνου Σμαράγδα (Πες το με… Αριθμούς!), Πετρονικολού Πηνελόπη & Βασίλη Ντάγκα (Μικρός Ευκλείδης – Μεγάλες Ιδέες), Παπασαλούρο Ανδρέα (Μαθηματικά και Κινηματογράφος), Νίκο Ροκοπάνο (Μαθηματικά στην … σκακιέρα!), Ζάχαρη Χρύσα (Τα γρήγορα ψηφία), Στέργου Κυριακή (Τι σου είναι τα Μαθηματικά;! Θαλής ο Μιλήσιος, η Πυραμίδα και το Πλοίο & Κυνήγι του Θησαυρού μιας πειρατίνας που αγαπούσε τα Μαθηματικά).
Το θερινό σχολείο πραγματοποιήθηκε με την θερμή και ευγενική υποστήριξη διαφόρων ανθρώπων και φορέων.
Αισθανόμαστε την ανάγκη να ευχαριστήσουμε δημόσια:
τους Δήμους Ανατολικής και Δυτικής Σάμου που άμεσα ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμά μας και ανέλαβαν την κάλυψη μεγάλου μέρους των εξόδων του φετινού θερινού σχολείου. Η παρουσία του Δημάρχου Δυτικής Σάμου και Αντιδημάρχων και η απονομή διπλωμάτων συμμετοχής στους συμμετέχοντες είναι μια επιβεβαίωση για το ότι οι δύο δήμοι του Νησιού από κοινού θα συνεχίσουν να στηρίζουν ανάλογες πολιτιστικές δράσεις.
Τον κ. Σωτήρη Μαργιωρή από τα Ηραία – Πυθαγόρεια που ευγενικά ανταποκρίθηκαν και ανέλαβαν να καλύψουν τα έξοδα μετακίνησης του Τεύκρου Μιχαηλίδη.
Τον κ. Δημήτρη Χριστινίδη που ευγενικά παραχώρησε ένα δωμάτιο για την φιλοξενία του Τεύκρου Μιχαηλίδη.
Το ξενοδοχείο Doryssa και τον Σύλλογο Τουριστικών Πρακτορείων Σάμου για την παραχώρηση ενός δωματίου και την κάλυψη των εξόδων μετακίνησης ενός εκπαιδευτικού από την Μυτιλήνη ώστε να συμμετάσχει στο θερινό σχολείο.
Τον Όμιλο Επιχειρήσεων Ζαρμπάνη, το σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτης και το Ζαχαροπλαστείο Σπύρος που ευγενικά χορήγησαν τα σνακ και τα νερά για τους συμμετέχοντες στο θερινό σχολείο.
Το κατάστημα Inspire Home και τον κ. Καπλαντζή που κάλυψαν μέρος των εξόδων της φιλοξενίας του Τεύκρου Μιχαηλίδη.
Το Ink House που ευγενικά ανέλαβε τις εκτυπώσεις.
Τον Ερυθρό Σταυρό Σάμου και την κ. Αναστασία Μυλωνά για την ενημέρωση των συμμετεχόντων στο θερινό σχολείο αλλά και την υγειονομική κάλυψη που παρείχε σε όλη τη διάρκεια του θερινού σχολείου.
Την Αστυνομική Διεύθυνση Σάμου και τους αξιωματικούς που ευγενικά ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση για να ενημερώσουν για θέματα ασφάλειας τους μαθητές και τις μαθήτριες που συμμετείχαν στο φετινό θερινό σχολείο.
Τα 1ο Πειραματικό Γυμνάσιο Σάμου & ΛΤ, 2ο Γυμνάσιο Σάμου και Γυμνάσιο Καρλοβάσου και τις διευθύντριες Ευτυχία Κόντη, Μερόπη Παπαδοπούλου και Κατερίνα Σφέτσου που με χαρά δέχτηκαν να φιλοξενήσουν στους χώρους των γυμνασίων το φετινό θερινό σχολείο δίνοντας έτσι τη δυνατότητα στους μαθητές από όλη την Σάμο να συμμετέχουν σε αυτό.
Το Πυθαγόρειο Γενικό Λύκειο Σάμου και την διευθύντρια Πατρίτσια Χατζηιωαννίδου για την φιλοξενία που παρείχε στο μαθηματικό εργαστήρι με εισηγητή τον Τεύκρο Μιχαηλίδη και το οποίο παρακολούθησαν εκπαιδευτικοί από τα νησιά μας.
Το ΓΑΚ Σάμου που με χαρά φιλοξένησαν στον αύλειο χώρο τους την εκδήλωση έναρξης του θερινού σχολείου.
Την Σαμιακή Τηλεόραση για την τηλεοπτική κάλυψη της εκδήλωσης έναρξης.
Τον Γιώργο Ροδίτη που με χαρά ανέλαβε την τεχνική υποστήριξη της εκδήλωσης έναρξης.
Το Προσωπικό Καθαριότητας με τις προσπάθειες του οποίου οι χώροι των σχολείων ήταν πάντα καθαροί και λειτουργικοί για τα παιδιά σε όλη τη διάρκεια του θερινού σχολείου.
Ελπίζουμε οι μαθητές και οι μαθήτριες που συμμετείχαν στο φετινό θερινό σχολείο να το απόλαυσαν και τους ευχόμαστε τώρα να χαρούν τις διακοπές τους!
Ευχόμαστε ακόμα να τους συναντήσουμε ξανά στο 3ο Θερινό Σχολείο Μαθηματικών τον Ιούλιο του 2026!»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου