Σε
αυτόν τον όμορφο τόπο, τη Σάμο, βλέπουμε να μην γίνονται πράγματα απλά.
Πράγματα που μπορούν να πραγματοποιηθούν εύκολα και με λιγότερα χρήματα, από
αυτά που ξοδεύονται σήμερα. Πράγματα που θα έπρεπε να σχεδιάζονται και να
εκτελούνται για τη βελτίωση της καθημερινότητας του Σαμιώτη και προς
διευκόλυνσή του και όχι για να ταλαιπωρείται περισσότερο.
Έχουμε
ένα πανέμορφο νησί, που βρίσκεται εδώ και χρόνια σε καθοδική τροχιά. Μελέτες
που ακριβοπληρώθηκαν αλλά αποδεικνύεται πως ήταν κυριολεκτικά φτιαγμένες «στο
πόδι», με αποτέλεσμα, έργα μεγάλου προϋπολογισμού να αστοχούν. Μελέτες με τόσα
οφθαλμοφανή λάθη, που λες και γίνονται σκόπιμα για να διορθώνονται πάντα με το
γνωστό τρόπο, δηλαδή με νέες χρηματοδοτήσεις διαμέσου ανακεφαλαιωτικών πινάκων
και συμπληρωματικών πιστώσεων. Η πιο πρόσφατη «αστοχία» σημειώθηκε μόλις
προχθές στον περιφερειακό δρόμο της πόλης Σάμου, όταν έγινε μία μεγάλη και πάρα
πολύ επικίνδυνη κατολίσθηση πρανούς. Είναι η δεύτερη κατά σειρά σοβαρή
κατολίσθηση πρανών αυτού του νέου δρόμου, που ξεκίνησε πριν καν εφαρμοστεί η
αυτοδιοικητική μεταρρύθμιση «Καποδίστρια» και ολοκληρώθηκε σε εποχή…
«Καλλικράτη» και κάθε φορά που βρέχει λίγο παραπάνω, γίνεται ένας σωρός από
χώματα, πέτρες και ογκόλιθους. Έργο εκατομμυρίων ευρώ που έχει ξεπεράσει κατά
πολύ τον αρχικό προϋπολογισμό και τον αρχικό χρόνο αποπεράτωσης.
Έχουμε
μετατρέψει μία πανέμορφη πόλη, την πρωτεύουσα του νησιού μας, σε χρόνιο
εργοτάξιο. Και κάθε πολίτης αναρωτιέται: «Γιατί;»
Γιατί
απλά δεν υπάρχει προγραμματισμός, οργάνωση, τάξη, και φυσικά υπευθυνότητα.
Γιατί αφήνουμε τα σοβαρά θέματα του Δήμου στον αυτόματο πιλότο και όταν
στριμώξουν τα πράγματα καλούμε έκτακτα δημοτικά συμβούλια για να αποποιηθούμε
τις ευθύνες.
Αντιπλημμυρική
Προστασία - Ανάπλαση Παραλιακής Ζώνης.
Από
την αρχή της εγκατάστασης της νέας δημοτικής αρχής, ως «Αδέσμευτη Κίνηση
Πολιτών Σάμου» προτείναμε στον κ. Δήμαρχο να υποβάλει για έγκριση μικρές τροποποιήσεις
στη μελέτη του έργου ανάπλασης της παραλιακής. Όμως δεν το έπραξε, με το
πρόσχημα ότι στη μελέτη δεν επιτρέπονται τροποποιήσεις. Παρά ταύτα, έγινε μία
τροποποίηση στο χώρο στάθμευσης των ταξί και μόλις στο προηγούμενο δημοτικό
συμβούλιο της 9 Φεβρουαρίου 2015, ψηφίσαμε νέα τροποποίηση για τη
δημιουργία τριών χώρων στάθμευσης, προς την πλευρά της θάλασσας.
Αυτά
δείχνουν πως γίνονται σπασμωδικές παρεμβάσεις στο έργο χωρίς πρόγραμμα και
χωρίς την εκπόνηση μίας σοβαρής κυκλοφοριακής μελέτης. Αυτό, πολύ σωστά το είχε
επισημάνει από την αρχή και ο ίδιος ο κ. Δήμαρχος, αλλά δεν το προχώρησε. Έχει
μείνει τόσο καιρό - και δεν ξέρουμε για πόσο ακόμη- στη σκέψη του. Προτείναμε
επίσης στους υπεύθυνους μηχανικούς, από τις αρχές Σεπτεμβρίου (τότε που ελάχιστα
μόλις μέτρα είχαν πλακοστρωθεί στο πεζοδρόμιο της παραλιακής) να πάρουν μέτρα
διότι όπως τοποθετούνταν οι πλάκες, έκαναν δύσκολο και επικίνδυνο για ατυχήματα
ακόμη και τον απλό περίπατο. Το γαρμπιλομωσαϊκό που στρωνόταν ήταν κακής
ποιότητας, πράγμα που το έβλεπαν οι αρμόδιοι, αιρετοί και μηχανικοί του Δήμου.
Έβλεπαν να αποκολλάται το γαρμπίλι με την πρώτη βροχή και όμως επέτρεπαν να
συνεχίζονται αυτές οι κακοτεχνίες. Τα νερά σε πολλά σημεία του πεζοδρομίου
δημιουργούσαν μικρές λιμνούλες, γιατί λόγω ανεπάρκειας κλίσης δεν κυλούσαν προς
το δρόμο. Όλα αυτά τα έβλεπαν μεν, αλλά δεν προέβαιναν σε καμία ενέργεια δε, οι
υπεύθυνοι αιρετοί και μηχανικοί του Δήμου.
Σε
πολλά σημεία του δρόμου οι σκάρες απορροής των όμβριων υδάτων έχουν τοποθετηθεί
πιο ψηλά από το οδόστρωμα και κάποιες από αυτές είναι στρεβλωμένες με
αποτέλεσμα, εκτός από τις λίμνες νερού που σχηματίζονται όταν βρέχει, να
υπάρχει και κίνδυνος ατυχήματος όταν σκοντάψει κανείς πάνω τους. Και αυτά τα
έβλεπαν οι αρμόδιοι και όμως επέτρεπαν να συνεχίζονται οι εργασίες. Φτάσαμε
τώρα, μετά από τέσσερις μήνες εργασιών και ολοκλήρωσης της κατασκευής του
πεζοδρομίου στο σημείο έκπληξη! Να εκδώσει ο Δήμος δελτίο τύπου - μετά από την
παρέμβαση του Τεχνικού Επιμελητηρίου - και να αναφέρει μεταξύ άλλων ότι θα
διορθωθούν οι κακοτεχνίες, εάν χρειαστεί ακόμη και με έξοδα του Δήμου, δηλαδή
«από την τσέπη» των δημοτών!
Όσον
αφορά στο θέμα των τροποποιήσεων - παρεμβάσεων του συγκεκριμένου έργου,
προϋπολογισμού πέντε εκατομμυρίων ευρώ περίπου, είχαμε προτείνει εδώ και καιρό
να κατασκευαστούν δύο κόμβοι διευκόλυνσης της κυκλοφορίας: Ένας στο ύψος του
Ξενία και ένας στο ύψος του λιμανιού. Επίσης, να διαπλατυνθεί ο δρόμος προς την
πλευρά της θάλασσας (κάτι που σήμερα είναι η πιο εύκολη και εφικτή λύση αφού
έχει ήδη κατασκευαστεί ο δρόμος) σε τόσο πλάτος, ώστε μία ολιγόλεπτη στάση ενός
οχήματος να μην εμποδίζει τα άλλα διερχόμενα οχήματα. Το θέμα αυτό, το φέραμε
και στο δημοτικό συμβούλιο και προτείναμε να το «τρέξουν» πριν ολοκληρωθούν οι
εργασίες και αποχωρήσει ο εργολάβος. Μόλις προ λίγων ημερών πληροφορηθήκαμε ότι
η σκέψη περί του ενός κόμβου θα γίνει… «μελέτη» και η μελέτη ποιός ξέρει πότε
θα εγκριθεί, προκειμένου να γίνει έργο. Σπεύδουμε βραδέως δηλαδή και με ρυθμό
χελώνας, ώστε να παραμένει αυτή η όμορφη πόλη ένα τεράστιο εργοτάξιο.
Σήμερα
τι έχουμε; Ένα στενό δρόμο διπλής κυκλοφορίας, με μόνιμα παρκαρισμένα οχήματα
στη μία πλευρά - πολλές φορές και διπλοπαρκαρισμένα - που μόλις και μετά βίας
διέρχεται ένα λεωφορείο. Ένα δρόμο με διπλή διαχωριστική γραμμή την οποίαν
βιάστηκαν να τη χαράξουν οι αρμόδιοι, όχι για κάποιον άλλο λόγο, αλλά για να
δείξουν την ολοκλήρωση του δρόμου, χωρίς να σκεφτούν ότι με τη διαχωριστική
αυτή γραμμή καθιστούν παράνομους όλους ανεξαιρέτους τους οδηγούς που κινούνται
στη κατεύθυνση από το Ξενία προς το λιμάνι, αφού τους αναγκάζουν να πατούν
συνεχώς τη γραμμή και να οδηγούν στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας. Σε περίπτωση
ατυχήματος, πράγμα που το απευχόμαστε, αλίμονο στον οδηγό που η ανευθυνότητα
των υπευθύνων τον υποχρέωσαν να κινείται στο αντίθετο ρεύμα. Επίσης, οδηγός που
κινείται στο ρεύμα με κατεύθυνση από το λιμάνι προς το Ξενία δεν επιτρέπεται να
στρίψει αριστερά και να εισέλθει σε κάθετους δρόμους, όπως στο δρόμο προς την
πλατεία του Αγίου Νικολάου και αναγκάζεται να κάνει αναστροφή στο Γεφυράκι, για
να πάρει το άλλο ρεύμα κυκλοφορίας!
Επιτέλους,
πρέπει να μπει μία τάξη. Ο χώρος στάθμευσης δίπλα στο άγαλμα του Σοφούλη έχει
παραχωρηθεί στον εργολάβο του έργου και μάλιστα δωρεάν! Για ποιο λόγο; Οι
λιμενικές αρχές κόβουν κλίσεις, τα οχήματα παραμένουν παρκαρισμένα, ο κόσμος
αγανακτεί, δεν ξέρει που να απευθυνθεί, ο δήμαρχος συνεχώς απουσιάζει σε
ταξίδια και ο Δήμος βρίσκεται… στον αυτόματο πιλότο!
Παρατηρούμε
επίσης ότι έπρεπε να είχε προηγηθεί άλλων εργασιών η πλακόστρωση της πλατείας,
με την απλή σκέψη ότι η πλατεία κάθε πόλης είναι το κέντρο της, ο χώρος
συνάντησης και αναψυχής, εκεί όπου κτυπά η καρδία της ιστορίας και του
πολιτισμού της. Η μισή πλατεία λοιπόν της πρωτεύουσας του όμορφου νησιού μας,
εδώ και δύο χρόνια περίπου, βρίσκεται χωρίς πλάκες και με τεράστιες λακκούβες
νερού, δηλαδή σε μία απαράδεκτη κατάσταση, που έπρεπε αμέσως να γίνει
αντικείμενο μελέτης και αποκατάστασης, από τη νέα δημοτική αρχή.
Παρατηρούμε πως όλες οι κολώνες ηλεκτροφωτισμού έχουν τοποθετηθεί με απευθείας
πάκτωση στο έδαφος, δηλαδή σε επαφή με τη θάλασσα και όχι βιδωμένες σε ειδικές
βάσεις, που να επιτρέπουν την δυνατότητα της εύκολης επισκευής ή της
αντικατάστασης τους. Επικρατεί επίσης, μεγάλη καθυστέρηση επιλογής, προμήθειας
και φυτεύματος κατάλληλων δενδρυλλίων στο πεζοδρόμιο της παραλιακής, που ήδη
έχει ολοκληρωθεί και στο οποίο από το περασμένο καλοκαίρι ξέχασαν οι αρμόδιοι
υπεύθυνοι να τοποθετήσουν δοχεία απορριμμάτων!
Πληροφορηθήκαμε
πριν λίγες μέρες ότι το Λιμενικό Ταμείο Σάμου, πήρε απόφαση να μεταφερθεί ο
οικίσκος που έχει τους ηλεκτρικούς πίνακες τροφοδοσίας των αντλιών του
βιολογικού. Αποφασίστηκε λοιπόν να γκρεμισθεί και να ξανακτισθεί, όχι σε κάποιο
κάθετο δρόμο της παραλιακής, όπως θα άρμοζε αισθητικά και λειτουργικά, αλλά στο
απέναντι πεζοδρόμιο προς τη πλευρά της θάλασσας. Αντί λοιπόν να γίνουν
ενέργειες να φύγει από τη μέση αυτό το «άχαρο κουτί», όπως επίσης να
μετακινηθεί και ο «παλιρροιογράφος» της υδρογραφικής υπηρεσίας του Πολεμικού
Ναυτικού που βρίσκεται απέναντι από την Εθνική Τράπεζα, οι αρμόδιοι του Δήμου
βρήκαν αβασάνιστα την πιο εύκολη λύση - σε πρώτη θέα ο οικίσκος!
Αγωγός
Λυμάτων στα Προσφυγικά Σάμου
Ας
πάμε όμως λίγο και στο έργο αποκατάστασης του θολωτού αγωγού λυμάτων και
όμβριων στη περιοχή Προσφυγικών που κατέρρευσε στις 20 Νοεμβρίου 2014, δηλαδή
πριν τρεις μήνες. Φέραμε το θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο, κάναμε προφορική πρόταση
στις τεχνικές υπηρεσίες για άμεση κατασκευή εντός 20 ημερών, με
προκατασκευασμένα τεμάχια οπλισμένου σκυροδέματος σχήματος «Π». Πρόταση με
λιγότερη εργασία και προφανώς λιγότερα χρήματα. Τα τεμάχια θα τοποθετούνταν με
γερανοφόρο όχημα. Η κατασκευή αυτή θα επέτρεπε την εύκολη συντήρηση του αγωγού,
αφού με το τράβηγμα ενός τεμαχίου ο αγωγός θα ήταν επισκέψιμος. Απάντηση που
πήραμε; Ακολουθούμε όσα προβλέπει η υπάρχουσα μελέτη. Δε νοιάζονται καν για το
γεγονός πως, σε ακτίνα 10 μέτρων, εδώ και τρεις μήνες, υπάρχουν τέσσερα
καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος (Ταβέρνα, σούπερ μάρκετ, καφενείο με
μίνι μάρκετ και φαρμακείο). Ο κόσμος αγανακτεί!!
Αντικατάσταση
Αγωγών Ύδρευσης και Αποχέτευσης
Τέλος
μιας και αναφερόμαστε στα έργα της κάποτε όμορφης πρωτεύουσας του νησιού μας,
ας ασχοληθούμε και με τα έργα αντικατάστασης των αγωγών ύδρευσης και
αποχέτευσης. Έργο χρήσιμο, χωρίς αμφιβολία. Ωστόσο, παντού θα δει κανείς
τρύπες, αμμοχάλικο, λακκούβες με λασπόνερα, ταλαιπωρία για πεζούς και οδηγούς,
καταπόνηση και ζημιές στα οχήματα και φυσικά, όχι για διάστημα μίας βδομάδας το
πολύ δύο, αλλά επί μήνες. Εκτός αυτών, προκαλούνται και ζημίες που πιθανόν να
μην έχουν γίνει αντιληπτές από τους αρμόδιους. Βρέχει, παρασύρεται το
αμμοχάλικο, πέφτει μέσα στις σκάρες, βουλώνουν οι σκάρες και μικραίνει η
διάμετρος απορροής των αγωγών όμβριων υδάτων, με αποτέλεσμα σε μία δυνατή
νεροποντή να βρεθούμε – και πάλι - προ δυσάρεστων εκπλήξεων.
Και
αναρωτιέται ο απλός πολίτης: «Γιατί όλα αυτά;» Απλά γιατί δεν
θέλουν ή δεν μπορούν, πιθανόν λόγω της υπογραφείσας σύμβασης και της ειδικής
συγγραφής υποχρεώσεων, να πιέσουν τον εργολάβο να κάνει το αυτονόητο, δηλαδή
άμεση αποκατάσταση του οδοστρώματος. Δεν είναι όμως έτσι τα πράγματα, οι
ασχολούμενοι με τα κοινά πρέπει να βρίσκουν λύσεις και να μην δικαιολογούνται
με τη φράση «αυτή την κατάσταση παραλάβαμε».
Συμπέρασμα
Ερωτώνται
λοιπόν οι υπεύθυνοι του Δήμου Σάμου: Σε ποιά άλλη πόλη της Ελλάδας, για να μη
μιλήσουμε για πόλεις του εξωτερικού, οι κάτοικοι θα ανέχονταν αυτή την κατάσταση;
Στόχος
αυτής μας της παρέμβασης δεν είναι να μειώσουμε το έργο και την προσφορά των
υπευθύνων. Καταγράψαμε τα δεδομένα και καταθέτουμε εύκολα υλοποιήσιμες
προτάσεις προκειμένου να διορθωθούν κάποια πράγματα στην αρχή τους.
Σε κάθε περίπτωση όμως, δεν πρέπει να τα βλέπουμε όλα στραβά, υπάρχουν και καλές προσπάθειες που γίνονται για το καλό το τόπου μας και οφείλουμε να τις αναγνωρίσουμε. Αυτό όμως που τελικά μετράει για μας είναι η κάθε κριτική να γίνεται καλοπροαίρετα και με στόχο να φέρνει θετικά αποτέλεσμα. Άρα πρέπει όλοι μας να γίνουμε ενεργοί πολίτες και ο καθένας από εμάς να προσπαθεί με παρεμβάσεις και προτάσεις να συνεισφέρει στη δημιουργία ενός καλύτερου τόπου, μιας καλύτερης Σάμου- για μας και τα παιδιά μας.
Αντώνης Σίμος (επικεφαλής
ΑΚΙΣ)
Σάμος, 26 Φεβρουαρίου 2015
Αντώνης Σίμος (επικεφαλής
ΑΚΙΣ)
Σάμος, 26 Φεβρουαρίου 2015
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου