28 Μαρ 2022

Σάμος - Τουρισμός Κρουαζιέρας 2022

Φωτό: Γιώργος Βασιλειάς
Από την 16η θέση το 2019, με 42 προσεγγίσεις και 9.500 επιβάτες, στην 42η το 2020 και το 2021 με 0 προσεγγίσεις και 0 επιβάτες, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που δημοσίευσε πρόσφατα η Ένωση Λιμένων Ελλάδος (Ε.ΛΙΜ.Ε). Δεν προβλέπεται καμία σοβαρή μόνιμη ανάκαμψη στο μέλλον, χωρίς επενδύσεις.

Κι αν το 2020 χαρακτηρίσθηκε ως έτος καθολικής παγκόσμιας συρρίκνωσης της κρουαζιέρας με πολλά «θύματα» -κρουαζιερόπλοια- το 2021 χαρακτηρίστηκε ως έτος επανεκκίνησης και ανάκαμψης για τον κλάδο μετά την επί μήνες διακοπή και ουσιαστική συρρίκνωση των δραστηριοτήτων του. Όχι όμως για τη Σάμο. Η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) στην Έκθεσή της για τις Προοπτικές του Κλάδου της Κρουαζιέρας το 2022, που δημοσιεύθηκε τον Ιανουάριο στο travel.gr αναφέρεται στις Παγκόσμιες Οικονομικές Επιπτώσεις που έφερε η πανδημία:

-Σε σύγκριση με το 2019, τα οικονομικά στοιχεία του 2020 απεικονίζουν τις εκτεταμένες επιδράσεις της πανδημίας στην ευρύτερη κοινότητα της κρουαζιέρας και υπογραμμίζουν τη σημασία του κλάδου για τις οικονομίες σε όλο τον κόσμο.

-5,8 εκατ. επιβιβάσεις επιβατών (-81%)

-576.000 θέσεις εργασίας που υποστηρίζονται από την κρουαζιέρα (-51%)

-63,4 δις. δολ. συνολική οικονομική συνεισφορά (-59%)

Τμηματική η επανέναρξης λειτουργίας

-Τα κορυφαία πρωτόκολλα υγείας και ασφάλειας του κλάδου διευκολύνουν την επανεκκίνηση του τουρισμού κρουαζιέρας σε όλο τον κόσμο, φέρνοντας χιλιάδες ανθρώπους πίσω στην εργασία τους και προσφέροντας αναζωογόνηση των τοπικών και εθνικών οικονομιών.

-Από τα κρουαζιερόπλοια των μελών της CLIA περισσότερο από το 75% της χωρητικότητας σε κλίνες έχει επιστρέψει σε λειτουργία.

-Σχεδόν το 100% εκτιμάται πως θα είναι σε λειτουργία έως τον Αύγουστο του 2022.

Φωτογραφία κάποιων άλλων εποχών, όταν τα κρουαζιερόπλοια αποτελούσαν μόνιμη εικόνα  στον λιμένα Βαθέος της πρωτεύουσας

Αξία των τουριστών κρουαζιέρας

-Οι τουρίστες κρουαζιέρας και τα χρήματα που ξοδεύουν, δημιουργούν θέσεις εργασίας και ευκαιρίες για τις τοπικές κοινότητες σε όλο τον κόσμο.

-Σε κάθε 24 επιβάτες κρουαζιέρας αναλογεί μία θέση πλήρους απασχόλησης.

-Ο κάθε επιβάτης κρουαζιέρας δαπανά κατά μέσο όρο 750 δολάρια στις πόλεις που επισκέπτεται το κρουαζιερόπλοιο στη διάρκεια μιας τυπικής 7ήμερης κρουαζιέρας.

-6 στα 10 άτομα που συμμετείχαν σε κρουαζιέρα λένε ότι έχουν επιστρέψει σε τουλάχιστον έναν προορισμό από αυτούς που επισκέφθηκαν για πρώτη φορά μέσω του κρουαζιερόπλοιου.


Οι 5 προορισμοί

Η συνεχής συνεργασία με τις τοπικές κοινότητες στους προορισμούς που επισκέπτονται τα κρουαζιερόπλοια παραμένει κορυφαία προτεραιότητα για τον κλάδο της κρουαζιέρας, συμπεριλαμβανομένων του Ντουμπρόβνικ στην Κροατία, των ελληνικών προορισμών της Κέρκυρας και του Ηρακλείου Κρήτης και της πόλης της Πάλμα στα Βαλεαρίδες Νήσους.

Η «Τάξη» του 2022

Οι εταιρείες κρουαζιέρας-μέλη της CLIA σχεδιάζουν το ντεμπούτο 16 νέων κρουαζιερόπλοιων μέσα στο 2022, συμπεριλαμβανομένων πέντε πλοίων που κινούνται με Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο (LNG) και εννέα εξερευνητικών σκαφών. Η «Τάξη» του 2022 θα είναι 100% εξοπλισμένη με προηγμένα συστήματα επεξεργασίας λυμάτων.

Το πολεμικό πλήγμα στον κλάδο

Και ενώ είχε συμφωνηθεί η έναρξη για το 2022 να γίνει από τον Μάρτιο, η έναρξη της πολεμικής σύρραξης στην Ευρώπη, σε συνδυασμό με τα οικονομικά μέτρα που επέβαλε η ΕΕ και οι ΗΠΑ ενάντια στην Ρωσία, είχαν σε πρώτη φάση, ως φυσικό αποτέλεσμα την εκτίναξη των τιμών των καυσίμων, των τροφίμων και των αγαθών, με κίνδυνο κατάρρευσης των οικονομιών των κρατών της Ευρώπης και της Ρωσίας φυσικά, εφόσον δεν τερματιστεί γρήγορα ο πόλεμος.

Η αποτίμηση της πανδημίας την 2ετία 2020-2021 οδήγησε στα διαλυτήρια της Τουρκίας, Ινδίας και Πακιστάν τουλάχιστον 30 μεσαίου και μεγάλου μεγέθους κρουαζιερόπλοια, τα περισσότερα μεγαθήρια 10ετίας κοινώς. Άλλα τόσα έχουν παροπλισθεί και εξαφανισθεί σε διάφορα λιμάνια και ράδες του κόσμου με αβέβαιο μέλλον ,δηλαδή υποψήφια για διάλυση και αυτά. Εάν δεν ληφθούν μέτρα στήριξης του κλάδο από την ΕΕ και την Αμερική, το μέλλον, εάν υπάρξει, δεν θα περιγράφεται.

Ο παροπλισμός της τουριστικής προβλήτας της Σάμου, από τον σεισμό της 30ής Οκτωβρίου 2020, θεωρείται μεγαλύτερο πλήγμα και από αυτό της πανδημίας

Η μεγάλη καθυστέρηση έναρξης της αποκατάστασης των ζημιών αφαιρεί κάθε ελπίδα προσέγγισης πλοίου για το 2022 και ελπίζουμε για το 2023.

Μέχρι τότε μοναδική λύση αποτελεί η προβλήτα του Πυθαγορείου, που έμεινε αλώβητη και είναι σε λειτουργία με τις όποιες ελλείψεις.

Τα πλεονεκτήματα του Πυθαγορείου και ως λιμένας ακτοπλοΐας και ως λιμένας κρουαζιέρας και ως λιμένας yachting τα έχουμε αναφέρει επί σειρά ετών και δεν θα επανέλθουμε. Οι προσεγγίσεις και οι αφιξο-αναχωρήσεις κάθε χρόνο είναι η μεγαλύτερη απόδειξη.

Η παρουσία δύο (2) μέχρι σήμερα, μικρών κρουαζιερόπλοιων στο Πυθαγόρειο για το 2022, ίσως είναι η απαρχή της επιστροφής του ιδιαίτερου αυτού κλάδου του τουρισμού για το νησί μας.

Πράγματι, μέχρι σήμερα η SEA DREAM YACHT CLUB, μία εταιρεία που μας έχει προτιμήσει αρκετές φορές στο παρελθόν, μας προτιμά και φέτος και μας στέλνει:

Στις 6 Ιουνίου 2022 το m/y Sea Dream 2 στο Πυθαγόρειο.

Στις 20 Αυγούστου 2022 το m/y Sea Dream 1 στο Πυθαγόρειο.


Αυτό σημαίνει ότι με την πάροδο των ημερών ίσως αυξηθεί η εικόνα και το λιμάνι μας ξαναδεί τις παλιές καλές ημέρες που έφερε η Celestyal Cruises. Ας μην την ξεχνάμε.

Δημήτρης Λεκάτης

Από την έντυπη έκδοση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΓΡΑΨΟΥ ΚΑΙ ΕΣΥ ΣΤΑ ALERTS ΤΟΥ ΣΑΜΙΑΚΟΥ ΒΗΜΑΤΟΣ

Δώστε μας ένα Email σας για να μαθαίνετε πρώτοι τι συμβαίνει

* indicates required