24 Απρ 2024

Λιμάνι Πυθαγορείου: Επιτακτική ανάγκη να συνεχιστεί η καλή λειτουργία του και οι παρεχόμενες υπηρεσίες στα σκάφη

Για τον τρόπο που γίνεται η υποδοχή των σκαφών, η εξυπηρέτησή τους που είναι πλέον πολύ σημαντική (ιδιωτικά σκάφη), αναφέρθηκε στο Radio Café 102.4 και στην εκπομπή «Ημερολόγιο Ερτζιανών» με τον Μάνο Στεφανάκη, ο ναυτιλιακός – τουριστικός πράκτορας και τέως πρόεδρος της Κοινότητας Πυθαγορείου κ. Τάσος Νικολαΐδης.

«Μέχρι την προηγούμενη τουριστική περίοδο υπήρχε ιδιωτική εταιρεία που αναλάμβανε την εξυπηρέτηση των ιδιωτικών σκαφών, επ’ ωφελεία του Διαδημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σάμου. Υπήρχε οργάνωση και τάξη, υπήρχε καθαριότητα, κάθε σκάφος που έδενε ανάλογα με το μέγεθος, ήξερε το μέρος που θα πάει να δέσει, υπήρχε βάρδια από τις 8 το πρωί μέχρι τις 11 το βράδυ, υπήρχε φουσκωτό σκάφος που έβγαινε έξω από το λιμάνι και προϋπαντούσε τα σκάφη που θα έδεναν στο λιμάνι Πυθαγορείου. Όλοι μιλούσαν μέσα από τα VHF, από τα κανάλια γενικότερα, δεν χρειάζονταν οι φωνές, γενικά υπήρχε μια τάξη και οργάνωση. Μακάρι να συνεχιστεί και φέτος, διότι ο τόπος το έχει ανάγκη, καθώς το λιμάνι του Πυθαγορείου, είναι ένα από τα ωραιότερα λιμάνια του Αιγαίου και η πρόσδεση σκαφών δίνει μια άλλη όψη στο Πυθαγόρειο.

Μιλάμε για ένα άλλο είδος τουρισμού, για ανθρώπους που έχουν να ξοδέψουν και οι υπηρεσίες που πρέπει να έχουν και να τους παρέχουμε, πρέπει να είναι ένα επίπεδο παραπάνω.

Κάτι ανάλογο θα πρέπει να γίνει και στο Κοκκάρι, τώρα που φτιάχνεται ο μόλος, να βάλουν τις υποδομές για να μπορούν να δένουν τα σκάφη».


Στη συνέχεια του ρεπορτάζ, το Radio Café 102.4 και το Samostoday.gr απευθύνθηκε σε ιδιοκτήτες καταστημάτων που δραστηριοποιούνται στο λιμάνι του Πυθαγορείου, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή, ώστε να πουν τη γνώμη τους για το θέμα. Ρωτήσαμε πολλούς, αποσπασματικά παραθέτουμε τη γνώμη τους. (Υπόψη ότι όλα τα ονοματεπώνυμα βρίσκονται στη διάθεση των δύο ενημερωτικών μέσων).

Γ.Σ.: «Τα τελευταία δύο χρόνια έχει αναβαθμιστεί το λιμάνι Πυθαγορείου με καλύτερες υπηρεσίες στα σκάφη, με αποτέλεσμα αναβάθμιση και του καταστήματός μου».Β.Κ.: «Η ανάπτυξη του τουριστικού λιμένα Πυθαγορείου έφερε περισσότερο τουρισμό στο Πυθαγόρειο, όπως και στην επιχείρησή μου».

Χ.Σ.: «Πιστεύω ακράδαντα ότι τα τελευταία δύο χρόνια λόγω της σωστής λειτουργίας του λιμανιού, βοηθήθηκε η τοπική κοινωνία του Πυθαγορείου και επίσης η οικονομία λόγω της ποιότητας των ερχόμενων επισκεπτών».

Ε.Γ.: «Τα τελευταία χρόνια έχει αυξηθεί ποιοτικά και ποσοτικά το λιμάνι Πυθαγορείου».

Ε.Μ.: «Η αναβάθμιση του λιμένος τα τελευταία δύο χρόνια έχει συμβάλλει στην ανάπτυξη του τουρισμού και κατά συνέπεια στην αύξηση της ποιοτικής πελατείας των καταστημάτων μας».

Η.Τ. «Θέλω να εκφράσω την εμπιστοσύνη μου στην εταιρεία που διαχειρίστηκε το λιμάνι του Πυθαγορείου τα τελευταία δύο χρόνια με συνέπεια την άνοδο του τζίρου της επιχείρησής μου από την ποιότητα των επισκεπτών οι οποίοι δηλώνουν την απόλυτη ικανοποίησή τους από την παροχή των εκάστοτε υπηρεσιών».


Για το συγκεκριμένο θέμα η εταιρεία ΕΛ. ΘΕ ΑΕ τον Φεβρουάριο 2024, ανέθεσε στην εταιρεία Boats Advisor Hub & Events τη σύνταξη μελέτης για παραχώρηση χρήσης τμήματος τουριστικού λιμένα Πυθαγορείου με αντισταθμιστικά μέτρα. Τα κυριότερα σημεία της μελέτης αναφέρονται παρακάτω, όπως και τα ποσά που αναμένεται να ωφεληθεί το Διαδημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σάμου.

Μελέτη Παραχώρησης χρήσης τμήματος τουριστικού λιμένα Πυθαγορείου με αντισταθμιστικά μέτρα

Συντάκτης Μελέτης: Αναστάσιος Κωνσταντάρος

Σύμβουλος Ανάπτυξης θαλάσσιου τουρισμού της εταιρείας Boats Advisor Hub & Events.

Η παρούσα μελέτη ανατέθηκε στην εταιρεία μας Boats Advisor Hub & Events από την ΕΛ ΘΕ ΑΕ τον Φεβρουάριο 2024, με σκοπό την ανάλυση της υφιστάμενης περιόδου χρήσης 2021-2023 αλλά και την ανάδειξη των οφελών που μπορούν να προκύψουν μέσω μιας μακροχρόνια παραχώρησης του τμήματος τουριστικού λιμένα Πυθαγορείου τόσο για την τοπική κοινωνία αλλά όσο και για τον Δήμο και το Διαδημοτικό Λιμενικό Ταμείο με σκοπό να κατατεθεί στα παραπάνω αρμόδια όργανα προς συζήτηση από την πλειοψηφία και κάθε άλλη νόμιμη χρήση.


Το τουριστικό λιμάνι του Πυθαγορείου

Το λιμάνι του Πυθαγορείου, είναι το αρχαιότερο τεχνικό λιμάνι της Μεσογείου, έργο της εποχής του Πολυκράτη.

Πρόκειται για έναν αρχαιότατο οικισμό, μεγάλης αρχαιολογικής αξίας αφού ανασκαφές στο Κάστρο του Πυθαγορείου αποδεικνύουν κατοίκηση της περιοχής από τη νεολιθική, τουλάχιστον, περίοδο.

Το λιμάνι του σημερινού οικισμού ταυτίζεται με το λιμάνι της αρχαίας πόλης της Σάμου, το οποίο ο Ηρόδοτος το περιγράφει ως ένα από τα θαυμαστά έργα του νησιού και θεωρείται το αρχαιότερο τεχνητό λιμάνι της Μεσογείου. Η αρχαία πόλη του 5ου αιώνα π.Χ. υπήρξε πρωτεύουσα του νησιού και μία από τις πιο γνωστές αρχαίες πόλεις. Στην δυτική πλευρά του οικισμού δεσπόζει το παλιό βυζαντινό κάστρο, ο πύργος του Λυκούργου Λογοθέτη χτισμένος το 1824 και δίπλα του ο Ιερός Ναός της Μεταμόρφωσης του Σωτήρα του 1831. Στο λιμάνι ξεχωρίζει το άγαλμα του Πυθαγόρα, ένα σύγχρονο γλυπτό που απεικονίζει τον Πυθαγόρα με το περίφημο θεώρημα του.

Το λιμάνι του Πυθαγορείου δέχεται πολλά τουριστικά σκάφη αφού υπάρχουν 32 θέσεις εξυπηρέτησης σκαφών αναψυχής. Το διαδημοτικό λιμενικό ταμείο παρέχει στα σκάφη, ηλεκτρικό ρεύμα και νερό. Δίπλα ακριβώς βρίσκεται η σύγχρονη μαρίνα του νησιού.


Ο οικισμός έχει χαρακτηρισθεί ως μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς από την Unesco. Γύρω από τον οικισμό υπάρχουν πολλά αρχαιολογικά μνημεία όπως το Ρωμαϊκό Υδραγωγείο, το Ηραίον με τον περίφημο ναό της θεάς Ήρας, ένα από τα 18 μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς στην Ελλάδα, το Ευπαλίνειο Όρυγμα, το αρχαίο μαρμάρινο θέατρο του 4ου αιώνα π.Χ. και η Μονή της Παναγίας Σπηλιανής πάνω από το αρχαίο θέατρο. Στο Πυθαγόρειο βρίσκεται και ένα εξαιρετικό αρχαιολογικό μουσείο.

Κατά μήκος της προβλήτας υπάρχουν πάνω από 60 γραφικά ταβερνάκια, μπαρ και καφέ και άξια θεωρείται ως μια από τις κύριες ζώνες διασκέδασης στο νησί. Κάθε πρωί εκατοντάδες επισκέπτες, ξεκινούν προς στα παράλια της Μικράς Ασίας στις αρχαίες πόλεις της Ιωνίας.

Ημερήσιες εκδρομές με καΐκια ξεκινούν καθημερινά προς τις πανέμορφες παραλίες της Σαμιοπούλας, Τσόπελα, Κακό Ρέμα, Κυριακού, Άσπρος Κάβος και άλλες.

Η περιοχή εξυπηρετείται επίσης από τον κρατικό αερολιμένα Σάμου που βρίσκεται σε απόσταση μόλις τριών χιλιομέτρων, αποτελώντας και ένα εξαιρετικό συγκριτικό της πλεονέκτημα

Υφιστάμενη κατάσταση και οικονομικά στοιχεία περιόδου 2021-2023

Η εταιρεία ΕΛ ΘΕ ΑΕ ανέλαβε την είσπραξη λιμενικών τελών για λογαριασμό του ΔΛΤ Σάμου την περίοδο 2021 έως 2023 κατά την οποία προκύπτουν τα εξής στοιχεία:

Στο πρώτο διάστημα ανάληψης καθηκόντων είσπραξης την περίοδο από αρχές Ιουλίου 2021 έως τέλος Οκτωβρίου 2021 (περίοδο υγειονομικής κρίσης κορονοϊού) εισπράχθηκαν και αποδόθηκαν στο ΔΛΤ Σάμου περί των 19.000€ λιμενικά τέλη από περίπου 800 σκάφη με μέσο όρο παραμονής στον λιμένα 1,3 ημερών.

Στο διάστημα Μαΐου 2022 έως Οκτωβρίου 2022 σημειώθηκε σημαντική αύξηση αφίξεων σκαφών της τάξης του 15% που αντιστοιχεί σε περίπου 900 σκάφη με μέσο όρο παραμονής τους 2,2 ημέρες, με τα εισπραχθέντα και αποδοθέντα λιμενικά τέλη για την περίοδο αυτή να ανέρχονται στα περίπου 22.000€.

Το διάστημα του Μαΐου 2023 έως Οκτωβρίου 2023 παρατηρήθηκε ακόμη μια αξιοσημείωτη αύξηση (+15%) τόσο της άφιξης αφίξεων (1054 σκάφη) όσο και του μέσου όρου παραμονής των σκαφών στο τουριστικό λιμάνι σε έναν μέσο όρο 2,7 ημερών ανά σκάφος. Από τα παραπάνω προκύπτει και αλματώδης αύξηση των λιμενικών τελών που εισπράχθηκαν και αποδόθηκαν ύψους 29.300€ για την παραπάνω διαχειριστική περίοδο.

Η σημαντικά καλή πορεία ανάκαμψης στην μετά covid εποχή που παρουσιάζει το τουριστικό τμήμα του λιμένα Πυθαγορείου εκφράζεται μέσω της αύξησης αφίξεων, των αποδοθέντων λιμενικών τελών αλλά κυρίως από την αύξηση του μέσου όρου ημερών ελλιμενισμού σκαφών, καταδεικνύοντας την εξαιρετική εξυπηρέτηση πελατών που λαμβάνουν οι επισκέπτες του λιμένα και γι’ αυτό τον επιλέγουν έναντι άλλων.


Για την είσπραξη και απόδοση στο ΔΛΤ των λιμενικών τελών είναι υπόχρεο καταβολής το ΔΛΤ προς την ΕΛ ΘΕ ΑΕ για κάθε περίοδο με το ποσό των 7.000€ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ.

Για να γίνει κατανοητό προς κάθε κατεύθυνση πόσο σημαντικό είναι το παραπάνω στοιχείο, κάθε ευρώ που ξοδεύει ο ιδιοκτήτης ενός σκάφους για τον ελλιμενισμό του σε μια λιμενική εγκατάσταση, ξοδεύει άλλα 3€ έως 12€ σε μικρές επιχειρήσεις γύρω από αυτήν, σύμφωνα με μελέτη της ICOMIA, αναδεικνύοντας έτσι την σημαντικότητα αλλά και τα οφέλη αποκομίζει ή που μπορούν να προκύψουν για την τοπική κοινωνία και οικονομία, όπως και για την απασχόληση.

Τα παραπάνω αναδεικνύονται και από τις επιστολές επιχειρηματιών της περιοχής, που θα βρείτε στο παράρτημα της μελέτης αυτής.

Την παραπάνω χρονική περίοδο η εταιρεία ΕΛ ΘΕ ΑΕ παρείχε στους πελάτες του τμήματος του τουριστικού λιμένα τα κάτωθι ως υπηρεσίες για 7 ημέρες την εβδομάδα με ωράριο λειτουργίας 08.00-23.00 (αλλά και ανάλογα την ανάγκη εξυπηρέτησης και εκτός ωραρίου)

Φουσκωτό σκάφος – πιλότος

Aγκυροβόλιο μπροστά – ρεμέντζα πίσω

Hλεκτροδότηση σκάφους / παροχή νερού

Xαλάκι στον ντόκο

Tουαλέτες – μπάνια – πλυντήριο -στεγνωτήριο

Αποκομιδή σκουπιδιών

Φάκελος ενημερωτικός για το νησί και welcome pack

Είσπραξη τελών ΔΛΤ

Επιπρόσθετα, η εταιρεία ΕΛ ΘΕ ΑΕ συμμετείχε με δικά της έξοδα και τις 2 χρονιές (2023-2024), στην ανάδειξη και προώθηση τόσο του τουριστικού λιμένα, των παροχών του, όσο και κατ’ επέκταση του νησιού, σε διεθνείς και εγχώριες εκθέσεις εξειδικευμένες στον θαλάσσιο τουρισμό (boot Dusseldorf, Πανελλήνιο Συνέδριο Yachting κ.α.)


Πρόταση παραχώρησης και αντισταθμιστικά έργα

Από την εταιρεία ΕΛ ΘΕ ΑΕ, προτείνεται η παραχώρηση του τουριστικού τμήματος του λιμένα Πυθαγορείου από το ΔΛΤ για διάστημα 15 ετών (2024-2038) προσφέροντας ανταποδοτικά τα εξής αντισταθμιστικά μέτρα (με το εκτιμώμενο για το ΔΛΤ οικονομικό όφελος)


Δεδομένης της 15ετούς παραχώρησης χρήσης τουριστικού τμήματος λιμένα Πυθαγορείου (32 θέσεων ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής), το ΔΛΤ υποχρεούται όπως παρέχει τα κάτωθι στην εταιρεία ΕΛ ΘΕ ΑΕ για την ομαλή λειτουργία:

Εγκατάσταση τριφασικού ρεύματος και παροχή νερού και ρεύματος ως υφίσταται.


Συμπέρασμα μελέτης

Από την παραπάνω μελέτη μας και πρόταση που κατατίθεται από την ΕΛ ΘΕ ΑΕ, προκύπτει για το Διαδημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σάμου μια καθ’ όλα συμφέρουσα οικονομική πρόταση, αφού προκύπτει οικονομικό όφελος μέσω των αντισταθμιστικών-ανταποδοτικών οφελών, χωρίς σε αυτά να υπολογίζεται η είσπραξη τελών ελλιμενισμού που προκύπτουν ετησίως και θα συνεχίζουν να αποδίδονται κανονικά έως έχουν, επιπλέον, 353.250€ σε βάθος 15ετίας (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) χωρίς σε αυτά να μπορεί να αποτυπωθεί οικονομικά το όφελος που προκύπτει από την αναβάθμιση των υπηρεσιών, εγκαταστάσεων, αύξηση θέσεων εργασίας, τουριστική προβολή του νησιού και η εύρυθμη λειτουργία του τουριστικού τμήματος του λιμένα.

Σημειωτέων πως μόνο από τις συμβάσεις είσπραξης τελών ελλιμενισμού από ιδιωτική εταιρεία για λογαριασμό του λιμενικού ταμείου έως σήμερα δαπανιόνταν το ποσό των 7000€ ετησίως, μειώνοντας καθ’ αυτόν τον τρόπο τα εισπραχθέντα τέλη ελλιμενισμού. Το κόστος αυτό θα παραμείνει καθαρό πλέον στα ταμεία του ΔΛΤ για περαιτέρω χρήση του όπου αυτό κριθεί σκόπιμο. Σε βάθος 15ετίας, το ποσόν αυτό και μόνο ανέρχεται σε 105.000€ όπως προκύπτει από τον παραπάνω πίνακα. Επιπρόσθετα προβλέπεται υλικοτεχνικός εξοπλισμός, παρεμβάσεις τόσο εντός της προς παραχώρηση περιοχή όσο και εκτός αυτής, αλλά και δράσεις προώθησης και εξωστρέφειας περί των 250.000€

Οι εργασίες που προτίθεται να αναλάβει ο παραχωρησιούχος είναι ιδιαίτερα σημαντικές ως προς την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού με όρους βιώσιμης ανάπτυξης για το νησί της Σάμου καθώς εναρμονίζονται πλήρως με τις προϋποθέσεις λειτουργίας τουριστικού λιμένα όπως ορίζονται από τους αρμόδιους φορείς και τις συντεταγμένες της ευρωπαϊκής ένωσης.

Ως εκ τούτου γνωμοδοτείται η παραπάνω πρόταση θετικά από την εταιρεία μας, ως εξαιρετικά συμφέρουσα για το Διαδημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σάμου, για το μέλλον του νησιού ως προς την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουριστικού του προϊόντος αλλά και την ανάπτυξη των υποδομών του. Η άκρως θετικές εισηγήσεις πολιτών και επιχειρηματιών της περιοχής (βλ. παράρτημα) αντικατοπτρίζει την εξαιρετική δουλειά που έως τώρα έχει κάνει η ΕΛ ΘΕ ΑΕ κατά την διάρκεια που είχε αναλάβει τις παραπάνω υπηρεσίες και συντάσσεται με την ανωτέρω εισήγηση μας.


Προτεινόμενοι όροι παραχώρησης χρήσης

Η δωρεάν παραχώρηση δημοτικού ακινήτου επιτρέπεται στην περίπτωση του πρώτου εδαφίου της παρ. 2 του άρθ. 185 του ν.3463/2006, σε άλλα νομικά πρόσωπα που ασκούν αποκλειστικά και μόνο δραστηριότητα, η οποία είναι κοινωφελής ή προάγει τα τοπικά συμφέροντα.

Ο παραχωρησιούχος οφείλει να χρησιμοποιεί το τουριστικό τμήμα του λιμένα Πυθαγορείου για τη χρήση για την οποία του παραχωρήθηκε. Απαγορεύεται η εκμίσθωση, καθώς και η παραχώρηση της χρήσης καθ΄ οιονδήποτε τρόπο σε τρίτο πρόσωπο, εκτός και αν συναινέσει, εγγράφως, το όργανο που εξέδωσε την απόφαση παραχώρησης.

Ο παραχωρησιούχος υποχρεούται να κάνει καλή χρήση του το τουριστικό τμήμα του λιμένα Πυθαγορείου. Απαγορεύεται η κατάληψη άλλων χώρων γύρω από το παραχωρούμενο χώρο και η τοποθέτηση σε αυτό μηχανημάτων, εύφλεκτων ή εκρηκτικών υλών ή αντικειμένων, που μπορεί να βλάψουν τον κοινόχρηστο χώρο ή να ρυπαίνουν σοβαρά το περιβάλλον.

Ο παραχωρησιούχος υποχρεούται να καταβάλει τα εισπραχθέντα τέλη ελλιμενισμού και να εκτελέσει τα αντισταθμιστικά μέτρα που κατέθεσε, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.

Σε όλη τη διάρκεια της παραχώρησης της χρήσης, ο παραχωρησιούχος έχει την αποκλειστική ευθύνη συντήρησης και επισκευής ζημιών ή βλαβών του παραχωρούμενουχώρου, εκτός από την ηλεκτροδότηση και ύδρευση και ζημιές που ενδέχεται να προκύψουν από φυσικές καταστροφές. Οποιαδήποτε τροποποίηση, προσθήκη ή μεταρρύθμιση παραμένει προς όφελος του παραχωρούμενου, χωρίς κανένα απολύτως δικαίωμα για αφαίρεση ή υποχρέωση για αποζημίωση του παραχωρησιούχου.

Αν ο παραχωρησιούχος αποχωρήσει, πριν από τη λήξη της παραχώρησης της χρήσης, οφείλει να καταβάλει το τίμημα που αντιστοιχεί σε 10.000€.

Σε περίπτωση μη εμπρόθεσμης καταβολής των εισπραχθέντων τελών ελλιμενισμού ή άλλης σχετικής δαπάνης που βαρύνει τον παραχωρησιούχο ή παράβασης οποιουδήποτε όρου της παραχώρησης χρήσης, ανακαλείται η απόφαση παραχώρησης.


Κατά τη λήξη της παραχώρησης χρήσης, ο παραχωρησιούχος υποχρεούται, χωρίς όχληση, να αποχωρήσει από το παραχωρούμενο χώρο και να τον παραδώσει στην αρμόδια Υπηρεσία. Εφόσον διαπιστωθεί ότι τηρήθηκαν οι όροι της παραχώρησης, ο παραχωρησιούχος έχει προτεραιότητα σε ανανέωση της παραχώρησης για άλλα 15έτη. Για τη λήξη της παραχώρησης χρήσης συντάσσει πρωτόκολλο από το όργανο που εξέδωσε την πράξη παραχώρησης, το οποίο υπογράφεται από το ίδιο όργανο και από τον παραχωρησιούχο.

Σε περίπτωση άρνησης του παραχωρησιούχου να εγκαταλείψει το ακίνητο, η οικεία Επιτροπή Ελέγχου και Νομιμότητας επιβάλλει τα προβλεπόμενα διοικητικά μέτρα.

Πηγή: samostoday.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΓΡΑΨΟΥ ΚΑΙ ΕΣΥ ΣΤΑ ALERTS ΤΟΥ ΣΑΜΙΑΚΟΥ ΒΗΜΑΤΟΣ

Δώστε μας ένα Email σας για να μαθαίνετε πρώτοι τι συμβαίνει

* indicates required