20 Νοε 2023

«Κόμβος νεκροταφείου της περιμετρικής: πώς η οδική σήμανση βοηθά τον οδηγό»

Είχαμε το διαφωτιστικό άρθρο, με τον παραπάνω τίτλο, στη διάθεσή μας από τον Σεπτέμβριο, αλλά η προεκλογική περίοδος και η διάθεση σελίδων στους υποψηφίους, καθώς και τα αποτελέσματα των εκλογών στη συνέχεια, καθυστέρησαν τη δημοσίευσή του.

Η οδική σήμανση είναι ένα σημαντικό στοιχείο της οδικής ασφάλειας. Η σαφήνειά της επιτρέπει στον οδηγό να κάνει έγκαιρα τις σωστές επιλογές για την ταχύτητα και την τοποθέτησή του στην κατάλληλη λωρίδα, καθώς και για την επιλογή διαδρομής προς τον προορισμό του. Στην σήμανση περιλαμβάνονται οι πινακίδες (κατακόρυφη σήμανση) και οι διαγραμμίσεις στο οδόστρωμα (οριζόντια σήμανση). Για τον κόμβο νεκροταφείου της περιμετρικής οδού Βαθέος Σάμου μπορούν να σημειωθούν τα εξής που θα βοηθούσαν στην σαφήνεια του κόμβου κατά την διάρκεια των εργασιών που απαιτούν το κλείσιμο ενός κλάδου της περιμετρικής για κάποιο μήκος.

Ερχόμενοι από τον κόμβο Βλαμαρής και βαίνοντας προς κόμβο νεκροταφείου, οι οδηγοί δεν έχουν καμία έγκαιρη προειδοποίηση ότι η περιμετρική είναι κλειστή στο ρεύμα προς Καλάμι μετά τον κόμβο νεκροταφείου. Η λωρίδα της ευθείας κίνησης εξακολουθεί να υπάρχει παράλληλα προς την λωρίδα αριστερής στροφής που υπάρχει πλησιάζοντας τον κόμβο. Όσοι θέλουν να στρίψουν αριστερά προς Βαθύ, εισέρχονται στην λωρίδα αριστερής στροφής. Με βάση την διαγράμμιση όμως, οι υπόλοιποι κανονικά μένουν στην δεξιά λωρίδα (κάτι που βεβαίως δεν πρέπει να γίνεται).

Όταν φθάσουν στο σημείο που η περιμετρική είναι κλειστή προς Καλάμι, φυσικά δεν μπορούν να προχωρήσουν άλλο ευθεία. Σ’ εκείνο το σημείο ενημερώνονται από τις πινακίδες ότι πρέπει να κάνουν αριστερά. Κάνοντας αριστερά βλέπουν το άνοιγμα στον κλάδο της περιμετρικής που έρχεται από το Καλάμι (το αντίθετο ρεύμα δηλαδή) και ενδεχομένως να εισέλθουν στον κλάδο αυτόν (αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας).

Επίσης, οι οδηγοί που έρχονται από την πρόσβαση του κόμβου από την πυροσβεστική, δεν έχουν καμία έγκαιρη προειδοποίηση ότι η περιμετρική είναι κλειστή στο ρεύμα προς Καλάμι μετά τον κόμβο νεκροταφείου. Βλέπουν το σήμα STOP αλλά δεν βλέπουν πινακίδα ‘απαγορεύεται η αριστερή στροφή’. Οι οδηγοί αυτοί ενδεχομένως να κάνουν αριστερά και βλέποντας το άνοιγμα στον κλάδο της περιμετρικής που έρχεται από το Καλάμι να εισέλθουν στον κλάδο αυτόν (αντίθετο ρεύμα).

Μερικές απλές παρεμβάσεις στον κόμβο θα βελτίωναν τα πράγματα.

Για την πρόσβαση από την πλευρά του κόμβου Βλαμαρής καλόν θα ήταν να γίνουν τα εξής. Η λωρίδα της ευθείας κίνησης προς Καλάμι της περιμετρικής θα πρέπει να συμβάλει με την λωρίδα αριστερής στροφής με την κατάλληλη διαμόρφωση, ώστε όλοι να μπαίνουν στο ρεύμα της αριστερής στροφής, δηλαδή να υπάρχει μία μόνο λωρίδα. Στο σημείο της αριστερής στροφής θα πρέπει να μπεί η πινακίδα Ρ-50α ‘υποχρεωτική κατεύθυνση πορείας με στροφή αριστερά’.

Ρ-50α κατά ΚΟΚ


Στην πρόσβαση από την πυροσβεστική, στο σημείο της αριστερής στροφής θα πρέπει να τοποθετηθεί η πινακίδα Ρ-27, δηλαδή απαγόρευση αριστερής στροφής.

Ρ-27 κατά ΚΟΚ


Επιπλέον, η πινακίδα Ρ-7 στο άνοιγμα που υπάρχει, ‘απαγορεύεται η είσοδος σε όλα τα οχήματα’, θα έκανε απολύτως σαφές ότι απαγορεύεται η είσοδος στο αντίθετο ρεύμα της περιμετρικής.

Ρ-7 κατά ΚΟΚ

Επίσης, λίγο πριν αρχίσουν αυτές οι ρυθμίσεις θα πρέπει να υπάρχει πληροφοριακή σήμανση που να ενημερώνει ότι ο δρόμος προς Καλάμι είναι κλειστός, τόσο για την περιμετρική, όσο και για τον κλάδο πρόσβασης από την πυροσβεστική.

Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις είναι απλές και χαμηλού κόστους. Θα βελτιώσουν την σαφήνεια της σήμανσης και ενδεχομένως τον κίνδυνο ατυχήματος ή επιβολής προστίμων για τροχαία παράβαση. Εγκεκριμένες οδηγίες για τις ρυθμίσεις σε χώρους εργοταξίων υπάρχουν στο διαδίκτυο (εύκολα προσβάσιμες).

Για να διαπιστωθεί η λειτουργία του κόμβου, έγιναν μετρήσεις κυκλοφορίας στον κόμβο, την Δευτέρα 4 Σεπτεμβρίου, στο διάστημα 12:00 με 12:30 το μεσημέρι. 22% των οδηγών από κόμβο Βλαμαρής προς Καλάμι εισήλθαν στο αντίθετο ρεύμα της περιμετρικής από το υφιστάμενο άνοιγμα. Επίσης, 21% των οδηγών από την πυροσβεστική έκαναν το ίδιο, στρίβοντας αριστερά. Το ποσοστό αυτό δεν μπορεί να γενικευθεί για όλες τις ημέρες και ώρες, αλλά είναι αρκετά μεγάλο: ένας στους πέντε οδηγούς μπαίνει στο αντίθετο ρεύμα και συναντά αυτούς που έρχονται με αντίθετη κίνηση. Με λίγα λόγια, ένας στους πέντε οδηγούς που έχουν προορισμό προς Καλάμι μπαίνει στο αντίθετο ρεύμα της περιμετρικής παράνομα και συναντά τους οδηγούς που έρχονται από Καλάμι νόμιμα. Αυτό θα πρέπει να σταματήσει.

Χριστόφορος Βεϊνόγλου, Μανιώ Χατζοπούλου, συγκοινωνιολόγοι

Από την έντυπη έκδοση του «Σαμιακού Βήματος»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΓΡΑΨΟΥ ΚΑΙ ΕΣΥ ΣΤΑ ALERTS ΤΟΥ ΣΑΜΙΑΚΟΥ ΒΗΜΑΤΟΣ

Δώστε μας ένα Email σας για να μαθαίνετε πρώτοι τι συμβαίνει

* indicates required